i) Pengajaran dan Pembelajaran Menggunakan Ukuran Tidak Piawai
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat
a) Mengukur isipadu cecair menggunakan ukuran tidak piawai
Bahan Bantu Mengajar:
- Cawan kertas
- Tempurung kelapa
- Botol air mineral
- Baldi kecil
- Air
Langkah-Langkah Aktiviti:
- Guru menerangkan kepada murid-murid untuk menggunakan ukuran tidak piawai dalam menentukan isipadu cecair.
- Guru membahagikan murid-murid kepada tiga kumpulan dan diagihkan kepada tiga stesen iaitu stesen A, stesen B, dan stesen C. Setiap stesen mempunyai aktiviti yang berbeza.
- Setiap kumpulan diberikan satu borang untuk dilengkapkan. Contoh borang seperti berikut:
- Murid-murid berpindah dari satu stesen ke stesen yang lain setelah membuat catatan bilangan setiap sukatan di setiap stesen.
- Ketua setiap kumpulan yang dilantik membentangkan hasil yang diperolehi oleh mereka.
- Guru memberikan jawapan sebenar.
- Kumpulan berjaya mencatat banyak jawapan yang betul diberikan sedikit ganjaran.
- Guru meminta murid membuat rumusan di mana setiap bekas yang berlainan saiz dan bentuk memberikan jawapan yang berbeza bagi setiap sukatan.
ii) Pengajaran dan Pembelajaran Menggunakan Ukuran Piawai
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat
a) Mengukur isipadu cecair menggunakan ukuran piawai.
Bahan Bantu Mengajar:
- Bikar
- Silinder penyukat
- Jug
- Air
Langkah-Langkah Aktiviti:
- Guru menunjukkan tiga jug A, B, dan C berisi sejumlah air. Guru telah menyediakan sukatan cecair tersebut terlebih dahulu sebelum masuk ke dalam kelas bagi memastikan isipadunya hanya melibatkan unit liter.
- Guru membahagikan murid-murid kepada tiga kumpulan kecil.
- Setiap kumpulan tersebut diberikan bikar dan silinder penyukat. Contohnya:
- Setiap kumpulan diberikan satu jug berisi air yang kandungannya berbeza antara setiap jug.
- Murid-murid diminta menyukat cecair tersebut menggunakan alatan yang telah diberikan dalam setiap kumpulan. Hasil dapatan dicatatkan dalam kertas jadual yang disediakan. Contohnya:
- Murid-murid diminta untuk menukar jug dengan kumpulan lain dan seterusnya mengulangi aktiviti menyukat dan mencatat hasil dapatan dalam kertas yang telah disediakan. Aktiviti ini dilaksanakan sehingga semuanya selesai.
- Guru meminta wakil setiap kumpulan untuk menyatakan apa kaitannya alatan yang digunakan untuk menyukat cecair.
- Murid-murid akan menjawab bahawa walaupun berbeza bekas yang digunakan untuk menyukat iaitu bikar ataupun silinder penyukat, jawapan yang diperolehi adalah sama.
- Guru menyemak jawapan dengan murid, kumpulan yang menang diberikan sedikit ganjaran.
- Guru meminta murid membuat rumusan tentang apa yang telah dipelajari pada hari ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan