Rabu, 17 November 2010

Aktiviti Pengajaran Untuk Murid Cerdas

i) Pengajaran dan Pembelajaran Menggunakan Ukuran Tidak Piawai

   Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat
      a) Mengukur isipadu cecair menggunakan ukuran tidak piawai

  Bahan Bantu Mengajar:

  1. Cawan kertas
  2. Tempurung kelapa
  3. Botol air mineral
  4. Baldi kecil
  5. Air

  Langkah-Langkah Aktiviti:

  • Guru menerangkan kepada murid-murid untuk menggunakan ukuran tidak piawai dalam menentukan isipadu cecair.
  • Guru membahagikan murid-murid kepada tiga kumpulan dan diagihkan kepada tiga stesen iaitu stesen A, stesen B, dan stesen C. Setiap stesen mempunyai aktiviti yang berbeza.
  • Setiap kumpulan diberikan satu borang untuk dilengkapkan. Contoh borang seperti berikut:


    • Stesen A memerlukan murid-murid menyukat air menggunakan tempurung  kelapa yang disediakan. Beberapa gelas air yang diperlukan untuk memenuhkan baldi kecil tersebut.




    • Stesen B pula memerlukan murid untuk menyukat air menggunakan cawan kertas yang disediakan. Berapa kali cawan kertas air yang diperlukan untuk memenuhkan baldi kecil tersebut.



    • Stesen C memerlukan murid-murid menyukat air menggunakan botol air mineral yang disediakan. Berapa kali botol air mineral diperlukan untuk memenuhkan baldi kecil dengan air.



    • Murid-murid berpindah dari satu stesen ke stesen yang lain setelah membuat catatan bilangan setiap sukatan di setiap stesen.
    • Ketua setiap kumpulan yang dilantik membentangkan hasil yang diperolehi oleh mereka.
    • Guru memberikan jawapan sebenar.
    • Kumpulan berjaya mencatat banyak jawapan yang betul diberikan sedikit ganjaran.
    • Guru meminta murid membuat rumusan di mana setiap bekas yang berlainan saiz dan bentuk memberikan jawapan yang berbeza bagi setiap sukatan.












    ii) Pengajaran dan Pembelajaran Menggunakan Ukuran Piawai

       Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran, murid dapat
                           a) Mengukur isipadu cecair menggunakan ukuran piawai.

      Bahan Bantu Mengajar:
    1. Bikar
    2. Silinder penyukat
    3. Jug
    4. Air

      Langkah-Langkah Aktiviti:

    • Guru menunjukkan tiga jug A, B, dan C berisi sejumlah air. Guru telah menyediakan sukatan cecair tersebut terlebih dahulu sebelum masuk ke dalam kelas bagi memastikan isipadunya hanya melibatkan unit liter.

     

    • Guru membahagikan murid-murid kepada tiga kumpulan kecil.
    • Setiap kumpulan tersebut diberikan bikar dan silinder penyukat. Contohnya:


    • Setiap kumpulan diberikan satu jug berisi air yang kandungannya berbeza antara setiap jug.
    • Murid-murid diminta menyukat cecair tersebut menggunakan alatan yang telah diberikan dalam setiap kumpulan. Hasil dapatan dicatatkan dalam kertas jadual yang disediakan. Contohnya:

       
      • Murid-murid diminta untuk menukar jug dengan kumpulan lain dan seterusnya mengulangi aktiviti menyukat dan mencatat hasil dapatan dalam kertas yang telah disediakan. Aktiviti ini dilaksanakan sehingga semuanya selesai.
      • Guru meminta wakil setiap kumpulan untuk menyatakan apa kaitannya alatan yang digunakan untuk menyukat cecair.
      • Murid-murid akan menjawab bahawa walaupun berbeza bekas yang digunakan untuk menyukat iaitu bikar ataupun silinder penyukat, jawapan yang diperolehi adalah sama.
      • Guru menyemak jawapan dengan murid, kumpulan yang menang diberikan sedikit ganjaran.
      • Guru meminta murid membuat rumusan tentang apa yang telah dipelajari pada hari ini.

      Tiada ulasan:

      Catat Ulasan